Psychologie: handige voorkennis voor handelaren in koffie

Jits Krol handelt samen met zijn oude studiemaat Robert Nijhof in ijskoffie. Met hun bedrijf Batavia Dutch Coffee proberen de psychologen de koffiemarkt te veroveren. Waarom kozen ze voor dit product en in welk opzicht komt hun studie psychologie van pas?

Hoe kwam je op het idee om een bedrijf in ijskoffie op te zetten?

‘Na mijn studie in Leiden vertrok ik naar Zuid-Korea voor een MBA. Ik wilde Nederland even helemaal loslaten, maar op een stationsbar in Seoul zag ik veel mensen Dutch Coffee drinken, deze ijskoffie is heel populair in Korea en Japan. Waarschijnlijk als een reactie op de snelle koffiecultuur van Amerikaanse ketens als Starbucks. Het duurt namelijk een paar uur om Dutch Coffee te zetten (zie kader). Deze manier van koffie drinken is in de VOC-periode door Nederlanders geïntroduceerd. Ik was meteen geïnteresseerd in het product, maar het duurde nog anderhalf jaar voordat Robert en ik daadwerkelijk ons bedrijf Batavia Dutch Coffee startten.’

Jits Krol achter zijn houten koffiezetapparaat, de Dutch Coffie maker

Jits Krol achter zijn houten koffiezetapparaat, de Dutch Coffie maker

Waarom kwam dat pas later?

‘Ik maakte mijn MBA af, wat heel nuttig was omdat ik veel kennis over bedrijfseconomie heb opgedaan. Daarna gingen Robert en ik - we kennen elkaar van de studie psychologie - een half jaar stage lopen bij een software bedrijf in India. We vormden de brug tussen Nederlandse klanten die hun software outsourcen en Indiase developers. Ook dat was heel leerzaam. We leerden dat je echt vanuit het perspectief van de klant moet kijken om te zien waar ze werkelijk behoefte aan hebben. En ondertussen begon het plan te rijpen om terug in Leiden een bedrijf in Dutch Coffee op te zetten.’

 

 

Wie: Jits Krol (25)

Studie: Psychologie (2008-2014)

Lid: Quintus

Favoriete plek: Het Gerecht, een prachtig plein. Ik woonde in het verlengde hiervan, in Huize Mummiezicht, een studentenhuis recht tegenover het Rijksmuseum voor Oudheden.

 

 

De studievrienden Robert en Jits liepen eerst nog stage in India voordat ze hun bedrijf oprichtten.

De studievrienden Robert en Jits liepen eerst nog stage in India voordat ze hun bedrijf oprichtten.

Jullie zijn een half jaar geleden gestart. Hoe gaat het?

‘Het begint redelijk te lopen. Het is een product met een mooi verhaal dat tot de verbeelding spreekt. De koffie fabriceren we zelf in ons eigen bedrijfspand in Leiden. De koffieflessen en apparaten zijn nu alleen nog via onze websites te verkrijgen. Daarnaast verkopen we op markten en beurzen en we hebben nu ook klanten in het buitenland. Onlangs sloten we de eerste grote deal in de horeca. Maar voorlopig is onze koffie nog niet in supermarkten verkrijgbaar, want daarvoor moet eerst de productie drastisch omhoog en zo ver zijn we nog niet.’

In hoeverre helpt een studie psychologie bij het ondernemen?

‘We hebben allebei de masters Economic and Consumer psychology en Social and Organizational Psychology gedaan. Hierdoor krijg je meer inzicht in de motieven van mensen om voor een product kiezen. Een belangrijk aspect is hoe mensen een artikel of drank beleven. Een product zonder verhaal spreekt minder aan. Daarom kozen we voor deze koffie met een historisch verhaal. Bij psychologie leer je kritisch nadenken, ook over jezelf. Ik ben me veel meer bewust geworden van mijn eigen vooroordelen en blinde vlekken en dat is belangrijk als je een bedrijf runt. Een ander voordeel is kennis van statistiek: ik kan cijfers interpreteren en geloof niet klakkeloos alle krantenberichten waarin gegoocheld wordt met cijfers.’

Via hun websites verkopen ze de apparaten en de flessen koffie.

Via hun websites verkopen ze de apparaten en de flessen koffie.

Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

‘Dat kan ik niet zo snel bedenken. Mijn eigen advies is: als je een idee hebt, start iets terwijl je nog studeert of net afgestudeerd bent. Je kunt nooit meer makkelijker risico’s nemen dan nu en bent nog gewend om zonder dik inkomen rond te komen. Als startende ondernemer doe je bijna alles zelf: het product bedenken, je markt vinden, een website maken, inkopen, vooruitplannen, acquisitie…Hierdoor leer je wat je ligt en wat niet. Ook als je uiteindelijk toch de arbeidsmarkt opgaat gaat, is het niet voor niets geweest. Je hebt een enorme persoonlijke groei doorgemaakt en veel waardevolle kennis opgedaan.’

 

 

De Dutch Coffee maker is van hout. Gebruiksaanwijzing: vul de bovenste karaf met ijswater. Via een instelbaar kraantje druppelt het ijswater op vers gemalen bonen en daarna belandt het extract via een spiraal in een glazen bol. Een zet van 600ml duurt zo’n drie tot zes uur en de koffie kan daarna een maand in de koelkast worden bewaard. In tegenstelling tot warme koffie oxideert Dutch Coffee nauwelijks waardoor deze al haar aroma’s behoudt en niet zuur of bitter wordt. Een Dutch Coffee maker is vanaf 200 euro verkrijgbaar. De koffiezetapparaten zijn nu alleen nog via dutch-coffee.nl te verkrijgen en de flessen via bataviacoffee.com.

 

 

(15 januari 2015 - LvP)

Laatst Gewijzigd: 15-01-2015