Leidse masterclass voor alumni: Inzicht in beïnvloeding 22 maart

Dagelijks proberen mensen om ons heen ons tientallen keren te beïnvloeden. Of het nu de organisaties zijn waar we werken, de winkels waar we onze spullen kopen of de overheid, soms gaat die beïnvloeding zo subtiel en onbewust dat we het niet eens echt door hebben.

Maar hoe werkt dat beïnvloeden eigenlijk? Wat zijn daarbij nieuwe mogelijkheden?
En hoe kunnen we de kennis daarover inzetten om mensen in beweging te krijgen of te stimuleren "goed" gedrag te vertonen?

De 3e Leiden Alumni Masterclass wordt verzorgd door de afdeling Alumnirelaties in samenwerking met het Center for Professional Learning van de Leidse Faculteit Governance and Global Affairs in Den Haag. 


Wat kunt u verwachten?

Professor Wilco van Dijk en Jan van Betten bespreken verschillende manieren van beïnvloeden en kijken hoe het denken daarover door de jaren heen is veranderd. Ze gaan in op wat ‘nudging’ is en hoe u dat in zou kunnen zetten om een “positieve” gedragsverandering bij de mensen in uw omgeving te stimuleren.

Zij geven hun visie op hoe publieke en private organisaties gebruik maken van de kennis die er binnen de gedragswetenschappen over beïnvloeden aanwezig is.
Tijdens de masterclass bespreekt u met elkaar hoe u als professional met beïnvloeding om kunt gaan en wat daarbij ethische grenzen zijn.

Alle Leidse alumni kunnen zich hiervoor aanmelden via dit formulier

Datum : Dinsdag 22 maart 2016
Tijd : 19.00 tot 21.30 uur (afsluitend borrel)
Locatie : Kamerlingh Onnes Gebouw (rechtenfaculteit) te Leiden
Kosten : € 29,50

U kunt zich hier online aanmelden

Contact : info@alumni.leidenuniv.nl

 

Over Wilco van Dijk

Wilco van Dijk is hoogleraar Psychologie bij de sectie Sociale en Organisatiepsychologie aan de Universiteit Leiden.

Hij studeerde in 1994 af in Sociale Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde in 1999 aan dezelfde universiteit op zijn dissertatie, getiteld: Dashed hopes & shattered dreams: On the psychology of disappointment.
Na zijn promotie werkte hij als universitair (hoofd-) docent aan de Vrije Universiteit Amsterdam en de Universiteit Leiden. 

In 2014 werd hij benoemd als bijzonder hoogleraar Psychologische Determinanten van Economisch Keuzegedrag, een leerstoel die ondersteund wordt door het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). In zijn onderzoek richt Wilco van Dijk zich op de invloed van sociaal psychologische processen op emoties en de rol van emoties bij (economisch) keuzegedrag.

Van 2002 tot 2016 maakte hij deel uit van het bestuur van de Associatie Sociaal psychologische Onderzoekers (ASPO) en sinds 2013 is hij redacteur bij het internationale wetenschappelijk tijdschrift Cognition and Emotion.


Over Jan van Betten

Jan van Betten is oprichter van Nudge, een organisatie voor duurzame ontwikkeling.
Na een succesvolle carrière van meer dan 20 jaar, werkzaam voor beursgenoteerde internationale bedrijven, waarvan de laatste vijf jaar als CEO van Reed Elsevier Duitsland, besloot hij zijn kennis, ervaring en tijd in te zetten voor het creëren van een meer duurzame samenleving. Geïnspireerd door de ontwikkelingen in Duitsland, waar een consument platform voor strategische consumptie met succes werd geïntroduceerd, startte hij Nudge.

Nudge wil blijvende gedragsveranderingen realiseren bij individuen en organisaties op het gebied van klimaat, energie, milieu en sociale duurzaamheid. Dat doen zij door hen te betrekken bij projecten en campagnes die op prikkelende wijze ander gedrag stimuleren. Niet alleen bedenkt Nudge die projecten; zij voeren ze ook uit. Nudge gelooft dat elke duurzame verandering telt en dat veel kleine duwtjes uiteindelijk tot grote sprongen voorwaarts leiden.
Inmiddels hebben zij op deze wijze zo’n 45.000 individuele en 300 zakelijke partners aan zich weten te binden. 


Laatst Gewijzigd: 02-03-2016